Tuesday, May 31, 2011

10 perkara yang anda perlu tahu sebagai ibu bapa.

10 perkara yang anda perlu tahu sebagai ibu bapa.

1.       Pastikan anak anda rasa di perlukan dan di sayangi oleh anda. Jika anak anda tidak rasa dia di perlukan dalam keluarga, dia akan rasa terpinggir dan akan cepat marah.

2.       Ajar anak anda untuk hormat dan dengar apa yang anda cakap. Jika anda tidak dapatkan hormat dari anak anda, kemungkinan besar dia akan berbohong dan tidak dengar apa yang anda cadangkan. Sebagai peringatan, perasaan hormat tidak boleh d paksa tetapi perlu datang dari hati anak anda sendiri.

3.       Jangan dera anak anda sama ada dari segi mental atau fizikal. Anda seorang dewasa, gunakan otak untuk berfikir dan mengajar anak. Jika anak anda tidak minat akan sesuatu, jangan terlalu memaksa tetapi cari jalan untuk dia minat dan dengar cakap anda.

4.       Sentiasa memberi galakan pada anak anda. Apabila anak anda menolong anda melakukan sesuatu, ucapkan terima kasih. Sentiasa berikan galakan dalam pelajaran dan kehidupan anak anda.

5.       Ajar anak anda pegangan agama dan menjaga maruah diri. Apabila anak anda penuh ilmu agama di dada, dia pasti akan jaga maruah diri. Jadi, dia tidak akan terima rasuah atau melakukan perkara yang tidak bermoral apabila dewasa kelak.

6.       Ajar anak anda sikap bermaafan. Semua manusia pasti akan berbuat silap. Jadi, ajar mereka untuk meminta maaf apabila melakukan kesalahan dan sedia untuk memaafkan kesalahan orang lain.

7.       Berikan tugas rumah tangga seperti menyapu, mop lantai dan membersih tandas pada anak – anak anda. Jika tidak, anak anda akan jadi pemalas.

8.       Ajar anak anda erti bersyukur.

9.       Ajar anak anda sikap jujur dan amanah.

10.   Utamakan keluarga dari rakan – rakan anda. Sekarang anda adalah seorang ibu bapa, bukannya bujang lagi. Jadi, jalankan tanggungjawab dan bergembira dengan kehidupan berkeluarga.

No comments:

Post a Comment